Kampania wyborcza – zanim dojdzie do debaty

Można śmiało powiedzieć, że debaty telewizyjne i radiowe to klucz do sukcesu ale także czasem gwóźdź do trumny kandydata. I to nie ważne na jakim poziomie kampanii wyborczej jesteś. Czy to jest kampania wyborcza do samorządu, czy parlamentarna kampania wyborcza, czy może jest to kampania prezydencka. Wszystkie debaty mają jeden cel – dać wyborcom szansę na poznanie rzeczywistych przekonań kandydatów.

Iść, czy nie?

Debata wyborcza ma też jeszcze inny cel. Chodzi o skupienie uwagi na wydawcy, czyli organizatorze debaty wyborczej, w czasie której debatować ze sobą będą kandydaci. Oglądalność, zasięg internetowy czy też radiowy to szansa na zwiększenie wpływów z reklamy i promocje medium/organizatora debaty.

W Polsce debaty wyborcze w czasie wyborów samorządowych, parlamentarnych, ale także i tych prezydenckich są organizowane głównie przez media w odróżnieniu od prezydenckich debat w Stanach Zjednoczonych. Tam ponad 30 lat temu powołana została specjalna organizacja, która zajmuje się organizacją i koordynacją debat prezydenckich (już w czasie kampanii wyborczej). Zainteresowane media na zasadach określonych przez Commission on Presidential Debates mogą nadawać na żywo transmisję z debat.

Inaczej jest w czasie prawyborów, gdzie debaty odbywają się z większą liczbą kandydatów (Demokratów i Republikanów), których na scenie zazwyczaj jest około dziesięć osób. Te debaty organizowane są przez największe stacje telewizyjne (które współpracując ze stacjami radiowymi) konkurują o uwagę Amerykanów z prawej i lewej strony sceny politycznej.

Doświadczenie w kampanii wyborczej

W naszym kraju istnieje przekonanie, że w debatach trzeba uczestniczyć zawsze. A to nie zawsze jest dobre rozwiązanie. Przykładowo, kiedy w wyborach samorządowych o fotel prezydenta miasta ubiega się dziesięciu kandydatów, a na dodatek startuje ponownie obecny prezydent. W takim przypadku z góry można przewidzieć, że dziewięciu kandydatów najbardziej będzie atakować tego urzędującego prezydenta, bo to on będzie dla reszty najłatwiejszym „chłopcem do bicia” w czasie debaty. Dlatego w czasie wstępnej fazy kampanii wyborczej nie zawsze warto angażować swój czas i energię we wszystkie debaty.

Inaczej jest, kiedy jesteś kandydatem „nowym”, a wyborcy nie kojarzą Ciebie ani z działalności społecznej, ani nie udzielałeś się politycznie. Wówczas każda okazja do pokazania się wyborcom to szansa na zwiększenie swojej rozpoznawalności.

Jacek Babiel

ZOBACZ więcej na temat kampanii wyborczych:

Audiobook „Co wyborcy zyskają gdy wygrasz wybory” – 2,99 zł

Audiobook WYGRAJ WYBORY – 29 zł

CD pack KAMPANIA WYBORCZA – CD audio – 59 zł

Dwa e-booki WWW-WYBORY i JAK WYGRAĆ WYBORY? – 39 zł

Kampania wyborcza Baracka Obamy – kampania wyborcza w Internecie – 29 zł

Książka „Jak wygrać wybory?” – 39 zł

Jak wygrać wybory? – czytaj na Kindle 6,15$

 

Zdobądź zaproszenie  – Konferencja WYBORY LOKALNE  i zyskaj BONUS 500 zł na materiały wyborcze

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s